Ny energi stadig større

Vaillant jobber hardt med fornybar energi, og ledelsen er meget opptatt av det norske markedet. – Norsk bransje bør følge med på sol-utviklingen, ber Benny Simonsen.

Benny Simonsen er daglig leder for Vaillant i Norge. Og det er en jobb han er gleder seg over hver eneste dag.

– Vi merker en stadig større etterspørsel. Jeg tror det er fordi folk ser Vaillant som en stor, innovativ og fremtidsrettet leverandør, sier Simonsen.

Vaillant er et stort selskap som utvikler og leverer energiløsninger på mange fronter. Men selskapet er ikke større enn at konsernet følger spent med på prosessen med utskifting av oljefyring som foregår her i Norge.

Påvirker

– Konsernet er opptatt av Skandinavia. Det som skjer her påvirker utviklingen av fornybar energi, forteller Simonsen.

Blant nyhetene på Vaillants ISH-stand var en ny luft-vann varmepumpe (første gang vist på VVS-dagene 2010), samt ulike kombinasjonsløsninger det mest relevante for Norge. Utedelen til luft-vann varmepumpen er påfallende stor til å være beregnet på boliger. Men det har sine klare fordeler: Stor boks betyr stort volum. Det betyr større effekt og mindre støy.

Simonsen ber den norske bransjen være oppmerksom på utviklingen i solenergi.

– Sol er for innovative byggherrer. Det er skummelt hvis vi i den den norske bransjen sier at vi ikke tror noe på det. Da mister vi markedet til andre, og rørleggerne blir sittende igjen med å montere produkter andre har solgt, sier Simonsen.