Ut med oljefyr - inn med varmepumper og sol

Mer business etter klimaforliket

Benny Simonsen, Foto: Gard T. Søderholm, Rørfag

Benny Simonsen i Vaillant gleder seg til å snakke med rørleggerne om alle mulighetene i kjølvannet av klimaforliket.

VESTBY: Benny Simonsen er daglig leder i Vaillant Norge, et av 15 datterselskaper i tyske Vaillant Group. Vaillant internasjonalt er verdensledende innenfor gasskjeler. Her til lands er Vaillant først og fremst kjent for luft-vann og væske-vann varmepumper, men tilbyr også andre varmeprodukter. Inkludert gasskjeler og produkter til solprodukter. Interessen for solenergi er fortsatt stor, men salget er ikke som forventet. Derfor blir det litt ekstra fokus på sol når Vaillant kommer til VVS-dagene.

Det viktigste på messa er dog å møte folk. Ikke minst å snakke med bransjefolk om konsekvensene av forsommerens klimaforlik.

– Alt i oljefyr vil bli fjernet. Det må vi få formidlet til rørleggere som installerer varmeprodukter. Det vil nemlig gjøre at rørleggerne kommer til å få mye jobb, sier Benny Simonsen.

– Det blir mye på dere også, med salg av produkter..?

Miljø

– Ja, vi kommer til å jobbe aktivt med å tilby miljøvennlige løsninger. Alternativ energi vil bli viktigere enn noen gang. Ojefyr er ikke miljøvennlig, og vil bli borte fra markedet. Da “står vi igjen” med miljøvennlige varmekilder. Det er det Vaillant er gode på. Vi lever primært av miljøvennlige produkter, med hovedfokus på varmepumper, sier Simonsen.

Hva med sol?

– Solenergi er smart og veldig miljøvennlig. Men man er nødt til å dekke opp med andre energikilder til varme og varmtvann i kombinasjon med solvarmen, da virkningen minsker ved lite sol, sier han.

Sol-markedet er velkjent teknologi for Vaillant. Men det norske markedet har hittil ikke levdt opp til forventningene skapt av den store interessen.

– Det krever litt større investeringer, og man må ha annen varmekilde i tillegg. Det gjør at det fort kan blir koste mer for kundene enn de er villige til å investere. Det er derfor viktig at man lager anlegg som er tilpasset fremtiden og ikke minst gir en økonomisk og miljømessig gevinst for de som ønsker solvarme. Det er ikke det store volumet vi selger, men vi merker at etterspørselen er økende, sier Simonsen

Nyhet

Det er innenfor nettopp solenergi vi finner en av nyhetene hos Vaillant på årets VVS-dagene. I høst lanseres et mer effektivt solpanel. Det har en ny type glass på den utvendige platen, som vil gi større virkningsgrad. Det likner for det meste på forgjengeren, men er mer effektiv.

Det blir også satt fokus på luft/vann varmepumpen som ble lansert mot slutten av 2011. Hovedfokuset til Vaillant har vært og kommer fortsatt til å være på luft/vann varmepumper og væske/vann varmepumper. Spesielt sistnevnte, som står for 80 prosent av Vaillants salg i dagens marked. Likevel mener han at det norske varmemarkedet har mye å hente på væske-vann varmepumper.

– Det er de som gir den rimeligste energien og den mest lønnsomme investeringen. Det er forsåvidt ikke norske kunder som har mest fokus på væske/vann varmepumper. I Sverige for eksempel, er oppmot 90 prosent av installasjonene væske/vann varmepumper, sier Simonsen.

Framover vil Vaillant satse noe mer på solenergi og kombinasjonsløsninger.

– Sol-markedet har potensiale til å vokse, og vi kommer til å fortsette med det. Vi selger som regel pakker med tre paneler, i kombinasjon med varmepumpe og OSO EPTC energisentral. I sommer fikk vi en leveranse på 14 paneler til en enebolig, for oppvarming av boligens svømmebasseng, sier han.

Simonsen og resten av staben er på messa hovedsakelig fordi det er en møteplass for rørleggere og grossister.

– Det er viktig å vise fram Vaillant og menneskene bak selskapet. Det aller viktigste er å knytte kontakter. De vil også ha kundene til å stoppe for å kikke litt på standen til Vaillant. Designet og brandet er det som vil stoppe kundene, mener Benny Simonsen.

Kilde: Rørfag