Vaillant ligger et harehode foran

“Ingen vet hvor haren hopper, heter det, men i Vaillant-harens tilfelle er retningen definitivt oppover. Bratt oppover.”

Vaillant ligger et harehode foran

Hva er den optimale løsningen for varmepumper? Bergvarme er flott. Varmeslynger kan brukes noen steder. Hemmeligheten er å se på alle muligheter. – Noen ganger er luft til vann både mest elegant og mest lønnsomt, sier daglig leder Benny Simonsen i Vaillant.

De fleste nordmenn er nå fortrolig med at frisk uteluft kan bli til varme. Luft/luft-varmepumper er allemannseie. Benny Simonsen peker på at nye energikrav gjør at stadig flere nybygg nå har vannbåren varme. 45–50 prosent av alt nytt har vannbasert gulvvarme. Både nye og renoverte bygninger kan hente mye av den nødvendige varmen via luft/vann-varmepumper. Vaillant leverer sine geoTHERM luft/vannløsninger i fem ulike effektstørrelser, under betegnelsen VWL A. I tillegg kan rørleggere hente en enda mer avansert løsning hos Vaillant. Den har betegnelsen VWL S. I dette tilfellet befinner alle delene av systemet seg innendørs, unntatt vifta.

60 grader ut av lufta

Produktene har til felles at de leder luftas varmeenergi til en varmeveksler. En kompressor varmer vannet til forbruk og oppvarming. Modellen VWL S har sågar tiårsgaranti på kompressoren. Det er bransjens beste betingelse på dette området.

Det er mulig å få en turtemperatur til varmt bruksvann på opptil 60 grader. ifteenheten utendørs er svært stillegående. Varmepumpa fungerer ned til 20 minusgrader.

– Når vi nå peker på mulighetene, er det fordi langt fra alle kan gjøre seg nytte av bergvarme. Du må ned til fjell for å hente den. Mange steder er det bare sand og leire i grunnen. Jordslynger til å hente jordvarme med er ikke alltid et alternativ da en slik løsning trenger minimum 400 kvadratmeter tomt. Få har dessuten en innsjø eller sjøvann i umiddelbar nærhet, som de kan hente energi fra. Samtidig vet vi at el-oppvarming er det dyreste over tid. Da er luft/vann- varmepumper perfekt. Det får flere og flere opp øynene for.

Ikea-løsningen

Vaillants løsninger er enkle å forstå, lette å montere og de tar liten plass. Selve montasjen er beskrevet på ett ark. Det er ikke vanskeligere å forstå enn en bruksanvisning fra Ikea.

Alt er basert på Monoblock-enheter. Dessuten har Vaillant laget en ferdig tilbehørspakke. Den inneholder varmeveksler, siler, sirkulasjonspumpe og fleksible slanger.

– Alt er på lager hos Brødrene Dahl. Særlig de rørleggerne som leverer en del pumper synes det er veldig greit. Pakkeløsningen sparer tid.

"Jeg vil ha en Vaillant"

Det er nesten synd at Vaillants varmepumper ikke selges over disk i vanlige butikker. I så fall ville mange kunder bare ha sagt: "Det må være en Vaillant".

– På siste Bygg Reis Deg-messen gikk en tysker forbi standen vår. Han nikket mot logoen vår, den med haren på. "Vaillant, det er bransjens Mercedes og BMW, det".

Det lukter fortsatt nytt i Vaillants lyse og romslige lokaler i Vestby. Det er ett år siden firmaet flyttet fra Slemmestad. Plasseringen er perfekt. Togstasjonen 50 meter unna gjør det lett for kursdeltakere som er kommet via Gardermoen å ta seg fram hit. E6 går like ved. Naboer er Uponor og de store kjøpesentrene Bauhaus og Norwegian Outlet. Brødrene Dahls lager på Langhus er bare noen kilometer lenger nord. Der finnes mesteparten av produktene. Hos Vaillant er det et minilager.

Ingen vet hvor haren hopper, heter det. Men i Vaillant-harens tilfelle er retningen definitivt oppover. Bratt oppover. Omsetningen har mer enn firedoblet seg siden det tyske selskapet etablerte seg i 2008, gjennom kjøpet av Norsk Klimateknikk.

Support, support og support

Vaillant er mer enn bare varmepumper. Selskapet markedsfører også Vaillant solvarmeanlegg og Vaillant gasskjeler, samt Elysator vannbehandling.

– Jeg tror ikke vi hadde lykkes så godt som vi gjør uten kvalitet i alle ledd. Vi er åtte mennesker som kjenner på at veksten er krevende. Samtidig er vi innstilt på å møte forventingene. Rørleggeren er kunden vår. Derfor inviterer vi til samlinger, kurs og temakvelder.

Vaillants folk står også klare til å svare på spørsmål når rørleggeren står ute og skal klargjøre anlegget. Da vet alle at forsinkelser er kostbare.

– I tilfellet varmepumper hører vi praktisk talt aldri om et problem, og knapt en klage. Som regel kommer spørsmålene på forhånd. Rørleggere som spør om beregning av anlegg, og anbefalinger om hvordan anlegget skal bygges opp. I montasjefasen er det ofte elektrikerne som ringer. De spør om for eksempel sikringsstørrelse og plassering av følere. Vi pleier å si at vi prioriterer tre ting her hos oss: Support, support og support.

Vaillant-konsernet omsetter for 2,4 milliarder euro i året. Det har 12 500 medarbeidere. Avdelingen i Vestby representerer i denne sammenhengen et bittelite marked oppunder polarsirkelen.

– De har merket seg at pilene peker rett vei for oss. De registrerer at medarbeiderne her sitter med mye kunnskap. De lytter til oss når vi kommer med forslag til tekniske forbedringer, og gjør gjerne forandringer.