Vi bruker cookies for å gi deg den beste opplevelsen av vår hjemmeside og for å kunne tilpasse den til dine behov. Vi brukes også cookies til å utvikle nye temaer og funksjoner som hjelper deg. For å bruke hjemmesiden optimalt, kan du akseptere cookies på vår hjemmside. Hvis du ikke ønsker cookies, kan du til enhver tid endre dine cookie-innstillinger eller slå dem av. Vær oppmerksom på at hjemmesiden fungerer best hvis du har godtatt cookies.

Aksepter cookies og fortsett Avvis cookies

Påskeharen i logoen - design som gir bedriften suksess.

Remscheid, 1. Påskedag i 1899: Mens barna leker, blar Johann Vaillant i månedstidsskriftet “Alte und Neue Welt”. Der støter han uventet på et underlig bilde: En hare som kryper ut av et egg.

Gjeldende varemerke for Vaillant

Rødkinnede dverger og søte dyr står rundt egget og beundrer eggets mirakel. Johann Vaillant er fascinert og bestemmer seg for å skaffe seg bildet og opphavsretten. For Vaillant er dette begynnelsen på varemerkets suksesshistorie.

En hare som inspirasjonskilde for Vaillant varemerke

Svært særegen merkeprofil

“Haren i egget” ga Vaillant GmbH en svært særegen merkeprofil helt fra dag en. Siden 1899 har motivet prydet alle produktene, katalogene og brosjyrene produsert av det Remscheid-baserte firmaet. Innen bare noen få år spredte Vaillant sitt gode rykte seg over hele Tyskland og også utover landegrensene.

Vaillant sin første reklamesjef

Da kravene til design økte i 1920-årene, ansatte Vaillant sin første markedsføringssjef- en beslutning som viste seg å sette det fremtidige løpet til firmaet. Fra da av ble firmaets image promotert ensartet og profesjonelt. Logoen ble tilpasset og designet til Vaillant produktene ble tilpasset tidens arkitektoniske krav. Firmaets varemerke ble re-designet for første gang.

Utviklingen av Vaillant varemerket fra 1899 til 1991

Prototypen til logoen er født

Vaillant ga sin logo klare linjer og konturer. ”Haren i egget” forble det sentrale temaet, men ordet ”Vaillant” ble tilføyd. Ved å kombinere det skrevne ordet med bildet, ble identifikasjonseffekten til varemerket ytterligere forsterket. Alle påfølgende re-design har vært basert på Lorbers design som fortsatt er veldig likt originalen.

Haren blir tegneseriefigur og går inn i folks hjerter

I 1935 tar haren en ny rolle. I markedsføringsbrosjyren ”Eine königliche Hasengeschichte“ (En kongelig harehistorie), forlater han sitt egg og hopper gjennom verdenshistorien og logoens historie. Han klarer - med en god porsjon humor- å overbevise monarkene om fordelene med et varmt bad. På 1970-tallet returnerte Vaillant til suksessen med et lekent samspill med varemerket. En ny tegneserie ble utgitt med stor suksess, og dens popularitet fortsetter til denne dag.

Kraft, styrke og kompetanse

I 1953 ble Vaillant logoen midlertidig endret: ordet ”Geyser” ble tilføyd i teksten. Dette var for å binde den nyeste Geyser-teknologien tettere sammen med det velkjente Vaillant-navnet. Siden 1905 har Vaillant dominert markedet for vegghengte vannvarmere med det opphavsrettbeskyttede navnet ”Geyser”. Noen år senere ble egget omgitt av en beskyttende boks for å gi uttrykk for kraft, styrke og kompetanse.

Columbi egg

Senere ble enda et designelement tilføyd: bedriftens nyanse av grønt gjør logoen umiskjennelig - noe som undersøkelser også har vist. Mange tyskere vet at Vaillant-haren tilhører firmaet basert i Nordrhein-Westfalen og mer enn 70% av alle tyskere har hørt om Vaillant. I Østerrike og Nederland oppnår firmaharen lignende resultat for dens image.

Så for firmaet har Johann Vaillants beslutning om å registrere haren som varemerke i 1899 vist seg å bli et ”Columbi egg”.

Relaterte linker

Firmaprofil

Bærekraft

Historie